- Kus on Jumala prohvetite kaudu antud kirjutistes kasutatud terminit “Jumal igavene Vaim” või “Jumal Püha Vaim”?
- Kus on Jumala prohvetite kaudu antud kirjutistes kasutatud terminit “Jumal igavene Poeg” või “Jumal Poeg”?
- Kus on Jumala prohvetite kaudu antud kirjutistes kasutatud terminit “kolmainsus” (viidates Jumalale)?
- Kus oli Jumala Vaim raamatu “Patriarhid ja prohvetid” esimeses peatükis?
- Kus oli Jumala Vaim raamatu “Lunastuslugu” esimeses peatükis?
- Kus oli Jumala Vaim raamatu “The Spirit of Prophecy” esimese köite esimeses peatükis?
- Kust leiame kasvõi ühe tsitaadi Ellen White’ilt, kus maailma loomisesse on kaasatud Jumal Püha Vaim (mis pole Jumal Isa Vaim)?
- Miks oli Kristus AINUS olevus, kes suutis täielikult mõista Jumala kõiki plaane ja eesmärke? (PP 34). Kuhu jääb Vaim?
- Lutsifer oli kade, et teda ei pühendatud Jumala plaanidesse. Kas just TEMA tahtis olla kolmas isik Jumala valitsuses?
- Miks ütleb Sakarja 6:13, et “nende mõlema vahel on rahutahe”? Miks mitte nende kolme vahel? Kuhu jääb Vaim?
- Kust leiame kasvõi ühe piiblisalmi või väite Ellen White’ilt, mis ütleks, et Jumal ei ole tegelikult Kristuse Isa, vaid, et see on metafoor või sümboolne väljend?
- Kui vastavalt Rm 8:26 palub meie eest Jumala Vaim, siis kuidas saame väita, et meil on ainult üks Vahemees?
- Kui neitsi Maarja jäi rasedaks Jumal Pühast Vaimust, kas siis Kristusel on kaks isa – Isa ja Vaim?
- Kui EGW kirjutab Kristuse ristimisest ning Jumala Vaimu laskumisest tuvikujuliselt – siis miks ta kirjutab, et Poja palvele vastas Isa ise sellega, et “troonilt väljusid Tema auhiilguse kiired”?
- Miks nimetab EGW tuvi (Kristuse ristimisel) sümboliks?
- Mida tähendab, et Lutsifer oli taevas Jumala Poja järel au poolest järgmine? Kes on enne Poega? (SR 13 (Lunastuslugu))
- Kuidas on nüüd Gabriel au poolest järgmine? Kes on enne Poega?
- Kui Aadam ja Eeva loodi Jumala näo järgi, siis miks loodi kaks, mitte kolm?
- Miks oli Lutsifer kade Kristuse ja mitte Isa peale? Mis oli vahe?
- Kuidas seletada järgnevat: “Jumal on Kristuse Isa; Kristus on Jumala Poeg. Kristusele on antud ülendatud positsioon. Ta on tehtud Isaga võrdseks. Kõik Jumala plaanid on Tema Pojale avatud.” (8T 268.3) Kui Kristus on alati olnud Isaga võrdne, siis kuidas sai Teda veel võrdseks ülendada?
- Kuidas seletada järgnevat: “”Nõnda on Jumal maailma armastanud, et ta oma ainusündinud Poja on andnud”. Mitte poja loomise läbi, nagu inglid; või poja lapsendamise läbi, nagu armu saanud patused; vaid Poja, kes on sündinud Isa olemuse kujuna, kogu tema ülevuse kirkuses ja aus, kes on võrdne Jumalaga võimu, väärikuse ja jumaliku täiuslikkuse poolest. Temas oli kogu Jumalikkus kehaliselt.” (ST May 30, 1895, par. 3)
- Kuidas seletada, et Jumal ja Tema Poeg on “kaks, kuigi peaaegu identsed” nagu Jeesus ütles, et “Isa suurem kui mina”? (YI December 16, 1897, par. 5) ja Jh 14:28. (Sõna, mis Jh 14:28 on tõlgitud “suurem” on Rm 9 tõlgitud “vanem”. Kuidas on see võimalik, kui Kristus pole sündinud?)
- Mida mõtles Kristus, kui ütles, et Isa on ainus tõeline Jumal (Jh 17:3)?
- Mida mõtles Paulus, kui ütles, et Isa on üks Jumal ja kõikide Isa (Ef 4:6)?
- Mida mõtles Paulus, kui ütles, et “meie jaoks on ometi ainult üks Jumal, Isa, kellest on kõik asjad, ja meie temas, ning üks Issand, Jeesus Kristus…” (1Kr 8:6)?
- Mida mõtles Paulus, kui ütles, et on üks Jumal ja üks Vahemees (1Tm 2:5)?
- Mida mõtles Jaakobus, kui ütles: “Sina usud, et Jumal on üksainus. Seda sa teed hästi, ka kurjad vaimud usuvad seda ja värisevad hirmust.” (Jk 2:19)?
- Miks on Piiblis Jumal Isal ja Tema Pojal troon, kuid Vaimul pole kohta ega trooni (sama vaateleibade laua kohta pühamus)?
- Mida mõtles EGW, kui ütles: “Püha Vaim, mis lähtub Jumala ainusündinud Pojast” (RH April 5, 1906, par. 16)?
- Mida on mõeldud Piiblis, kui see ütleb: “Tõe Vaim, kes lähtub Isast” (Jh 16:26)?
- Mida on mõeldud Piiblis, kui see ütleb: “Isa, kes asub minus, teeb oma tegusid.” (14:10)?
- Miks kasutab EGW tihti Vaimu kohta asesõna “see”, aga ei tee seda mitte kunagi Isa või Poja kohta?
- Miks muutis EGW pärandinõukogu (nad tunnistavad, et nad seda tegid) EGW kirjutistes Vaimu kohta käivaid asesõnu (seal, kus EGW oli kasutanud “see”, muudeti isikuliseks asesõnaks “ta”)?
- Mida mõtles EGW, kui ütles, et Tõe Vaim viitab Kristuse Vaimu kõikjalolemisele, mida minetatakse Lohutajaks (14 MR 179)?
- Mida mõtles EGW, kui ütles: “Kristus oli tõe vaim” (Ms44-1897.8)?
- Kas EGW tõesti ütles: “Tahame Püha Vaimu, kes on Jeesus Kristus.” (Lt66-1894.18)?
- Miks ütles EGW: “Pärast üleasutmist suhtles Jumal inimesega Kristuse ja inglite kaudu” (SR 50.3 (Lunastuslugu lk 46))? Kuhu jääb Vaim?
- Kui EGW ütles, et “Püha Vaim on Tema [Kristus] ise, olles inimolemuse loovutanud ja sellest sõltumatu…”, siis kas see tähendab, et millalgi pidi Vaimul olema inimolemus? Vt (14MR 23.3)
- Kas võib olla, et Vaimu osas on tegelikult selgus, mida pole aastaid märgatud? “Kristus olgu tuntud Lohutaja õnnistatud nimega. “Aga Lohutaja,” ütles Kristus jüngritele, “Püha Vaim, kelle Isa saadab minu nimel, tema õpetab teile kõik ja tuletab teile meelde kõik, mida mina teile olen öelnud. Rahu ma jätan teile, oma rahu ma annan teile. Mina ei anna teile nõnda, nagu maailm annab. Teie süda ärgu ehmugu ega mingu araks!”” Ms7-1902.10
- Kas see oli tõesti ingel, kes andis Taanielile ettekuulutuse Taanieli peatükkides 8-12?
- Miks on Ilm 1:1 kirjas, et Isa andis ilmutuse Pojale, kes andis selle inglile (vastavalt EGW-le Gabriel), kes andis selle Johannesele? Kuhu jääb Vaim?
- Kas tõesti ütleb Ilm 19:10, et inglitel on Jeesuse tunnistus?
- Kas tõesti ütleb Ilm 22:9 King Jamesi tõlkes, et inglid on prohvetid?
- Ellen White nägi, et Jumal Isal on kuju, ning et Kristusel on kuju ning ta rääkis tihti teda saatva ingliga. Miks ei rääkinud ta kunagi Vaimuga? (Vt EW 54 ning ära unusta, et raamatus Youth’s Instructor on kirjas, et tuvi on sümbol).
- Mida tähendab EGW öeldu, et: “Kõik Kristuse sooritatud imeteod vaevatute ja kannatajate heaks olid tehtud Jumala väes, läbi inglite teenistuse. Kristus madaldus, et saada inimeseks, ja nii ühendab ta oma huvid Jumala langenud poegade ja tütarde omadega siin all, samas kui tema jumalikkus ulatub Jumala troonini. Nii teeb Kristus võimalikuks inimesele suhelda Jumalaga ja Jumalal inimesega. Kõik Jumala õnnistused saavad inimestele osaks läbi pühade inglite teenistuse.” (RH January 21, 1873, par. 16)?
- Mida tähendab järgnev: “Samal ajal kui Ta [Kristus] saadab oma kutse tulla Tema juurde ja saada päästetud, käsib Ta oma ingleid anda jumalikku abi igale hingele, kes tuleb Tema juurde meeleparanduses ja patukahetsuses ning Ta tuleb Oma Püha Vaimu läbi isiklikult oma koguduse keskele.” (TM 15.1) ?
- Miks võttis meie kogudus Uriah Smithi raamatu “Daniel and the Revelation” (Taaniel ja Ilmutusraamat) kordustrükis 1944. aastal, raamatust välja kõik ariaanlikud lõigud?
- Miks on raamatu Patriarhid ja prohvetid eestikeelse tõlke esimeses peatükis tsiteeritud Piiblit teisiti kui Ellen White tsiteeris?: “…ja kes võib enda kohta öelda: “…Kui Tema valmistas taevad, olin mina seal, siis kui Ta joonestas sõõri sügavuse pinnale, kui Ta kinnitas pilved ülal, tegi võimsaks sügavuse allikad, kui Ta merele pani piiri, et veed ei astuks üle Tema käsust, kui Ta kinnitas maa alused, siis olin mina Tema kõrval, kui lemmiklaps, olin päevast päeva Temale rõõmuks…” (Õp 8,22-30).”. Eestikeelne tõlge jätab mulje, nagu oleks tsiteeritud alates salmist 22, nii nagu Ellen White’i originaalis, aga tegelikult tsiteeritakse alates salmist 23. Miks?
- Miks sisaldab ainus jutlus, mis eksisteerib Waggoneri 1888. aasta sõnumitest järgmisi lõike?: “Poeg võtab alati õigusega Isa nime; ning Kristus kui Jumala “ainusündinud Poeg” kannab õigusega sama nime. Poeg on alati, suuremal või vähemal määral, isa reproduktsioon; tal on mingil määral isa tunnused ja isikuomadused; mitte täiuslikult, sest inimeste reprudutseerimine pole täiuslik. Kuid Jumala juures ei ole ebatäiuslikkust, mitte milleski, mida Ta teeb; ja nii on Kristus Isa “olemuse kuju” (Hb 1:3). Iseoleva Jumala Pojana on tal loomu poolest kõik Jumala omadused. On tõsi, et eksisteerib mitmeid Jumala poegi, kuid Kristus on Jumala ainusündinud Poeg, ja on seetõttu Jumala Poeg sellises mõttes, millises ei ole ükski teine elusolend iial olnud ega olema saa. Inglid on Jumala pojad, nagu ka Aadam (Ib 38:7; Lk 3:38), loomise läbi; kristlased on Jumala pojad lapsendamise läbi (Rm 8:14, 15); kuid Kristus on Jumala Poeg sünni läbi…” /—/ “Pühakiri teatab, et Kristus on Jumala “ainusündinud Poeg”. Ta on sündinud, mitte loodud. See, millal Ta sündis, ei ole meile uurimiseks ning meie mõistus ei hoomaks seda, kui meile ka öeldaks. Prohvet Miika ütleb meile kõik, mida saame sellest teada: “Aga sina, Petlemm Efrata, olgugi väike Juuda tuhandete seas, sinust tuleb mulle see, kes saab valitsejaks Iisraelis ja kes põlvneb muistseist päevist, igiaegadest.” (Mi 5:1). Oli aeg, mil Kristus lähtus Jumalast ja tuli Jumala juures, Isa sülest (Jh 8:42; 1:18), aga see toimus nii kaugel igavikus, et meie maise arusaamise jaoks tähendab see sisuliselt ilma alguseta olemist.” /—/ “Oluline on see, et Kristus on saanud Pojaks ega ole loodud olend. Ta on pärinud palju kõrgema nime kui inglid, Ta on „kui Poeg Tema enda koja üle.” Hbr.1:4; 3:6 [KVJ]. Ja kuna Ta on Jumala ainusündinud Poeg, on Ta oma olemuselt Jumal ja evib sünnipäraselt kõiki Jumala omadusi, sest Isa soov oli, et Tema Poeg oleks Tema olemuse kuju, Tema auhiilguse paistus ja täidetud Jumalikkuse kogu täiusega. Nii on „elu Temas eneses“. Talle kuulub õigusega surematus ja Ta võib seda anda ka teistele. Elu on Temas loomupäraselt, nii ei saa keegi seda Temalt võtta, kuid olles sellest vabatahtlikult loobunud, saab Ta selle jälle tagasi võtta.” Tema sõnad on niisugused: „Sellepärast Isa armastab mind, et ma jätan oma elu, et seda jälle võtta. Ükski ei võta seda minult, vaid ma jätan selle iseenesest. Mul on meelevald seda jätta ja mul on meelevald seda jälle võtta. Selle käsusõna ma olen saanud oma Isalt!“ Jh.10,17-18.” /—/ “Sõna oli olemas „alguses”. Inimese mõistus ei suuda haarata selle väljendi ajalist ulatust. Millal ja kuidas Poeg sündis, seda ei ole inimestele teada antud. Küll aga teame, et Tema oli Jumalik Sõna mitte ainult enne seda, kui Ta tuli siia maailma surema, vaid juba enne maailma loomist. Enne oma ristilöömist palvetas Ta: „Ja nüüd austa mind Sina, Isa, enese juures selle auga, mis mul oli Sinu juures enne maailma olemasolu” Jh.17,5. Ent enam kui seitsesada aastat enne Tema esimest tulekut kuulutas inspireeritud sõna Tema tulekust järgmist: „Aga sina, Petlemm Efrata, olgugi väike, et olla Juuda tuhandete seas, sinust väljub mulle see, kes saab valitsejaks Iisraelis ja kelle põlvnemine on muistseist päevist, igiaegadest!” Mi 5:1. Me teame, et Kristus „on lähtunud Jumalast ja tuli Temast” (Jh 8:42), kuid see toimus nii kaugeil igavikuasjastuil, et inimmõistus ei suuda seda hoomata.” (On huvitav, et Ellen White kasutas viimasele lausele väga sarnaseid sõnu).
- Ellen White reisis pärast 1888. aastat Jonesi ja Waggoneriga koos mitu aastat. Miks ta neid kordagi ei korrigeerinud?
Algupärased 50 küsimust koostanud ja rõhud lisanud pastor Daniel Mesa.
* Üks originaalküsimus on autori nõusolekul asendatud küsimusega, mis sobitub paremini Eesti konteksti. Algne küsimus oli: “Kus on Jumala prohvetite kaudu antud kirjutistes kasutatud terminit “co-eternal“? (ingliskeeles kasutatav termin Isa, Poja ja Püha Vaimu üksolemise kohta, mis tähendab koos- või ühisigavene)